Ny bog om kunstig intelligens: Potentialerne og faldgruberne for kunsten og kulturen

I bogen ‘Kunstig intelligens: Kunstens storhed eller fald?’ tager kultur- og kommunikationseksperten Christian Have fat i en række centrale problematikker og dilemmaer i kunsten og kulturens møde med kunstig intelligens. Bogen udkommer 31. maj på Muusmann Forlag.

Digitaliseringen og de sociale medier har i løbet af de seneste 25 år vendt op og ned på den måde, vi forstår og tilgår verden.

Nu er den kunstige intelligens – eller blot AI (fra det engelske udtryk ’artificial intelligence’) – blevet tilgængelig for alle og enhver, og den er trængt ind på menneskehedens enemærke: Den kreative og kunstneriske sfære.

Allerede nu er AI så revolutionerende, at mennesket fremover må dele sit kreative mandat med AI. Hvis man som kunstner eller kulturaktør troede, at det var svært at navigere i de tjenester, som Facebook, Google og de andre techgiganter har lanceret gennem årene, så er det ingenting i forhold til udfordringer, som AI vil afføde.

Den første bog af sin art

Selvom AI rummer store potentialer, både for kunst- og kulturlivet og i et større samfundsmæssigt perspektiv, så udgør AI også store potentielle faldgruber.

Med sin nye bog, Kunstig intelligens: Kunstens storhed eller fald?, giver Christian Have en grundig indføring i de dilemmaer, som AI rummer i forhold til kunsten og kulturen.

Som den første bog herhjemme, der tager bogen krydsfeltet mellem AI og kunst og kultur under behandling, har Have ikke skrevet bogen for at give definitive svar. I stedet er ambitionen at skabe en platform for den nødvendige debat om AI – og dette krydsfelt i særdeleshed.

Vigtige udråbstegn og fremtidsscenarier for kunsten

Bogen behandler centrale problematikker – herunder spørgsmålet om originalitet, viden overfor visdom, behovet for tydelige varedeklarationer og mulighederne for at skabe menneskelig vækst. Alt sammen aspekter af den transformation af kunst- og kulturlivet, som AI vil fremmane.

Med bogen sætter Have både udråbstegn og tegner fremtidsscenarier for en række forskellige kunstformer. På én og samme gang vækker AI nemlig både alvorlig bekymring og åbner op for helt nye kreative mulighedsrum:

• Får vi en ny Godfather-film med en genoplivet Marlon Brando i hovedrollen?

• Vil AI føre til ”gamification” af museerne?

• Bliver scenekunsten oversvømmet af virtuelle avatars i stedet for menneskelige skuespillere?

• Vil Mary Shelleys Frankenstein blive automatisk genfortalt fra monstrets perspektiv?

• Kommer AI til at kunne generere helt nye Beatles-sange?

Have: ”Vi bør hveen bekæmpe, ignorere eller flygte fra AI”

Have ser kunsten og kulturen som et altafgørende emne i den offentlige diskussion af AI, og han udtaler:

”Når samfundsomvæltningerne er over os, er det aldrig kunsten og kulturen, der står øverst på dagsordenen. Men hvis vi skal forstå AI til fulde, er vi frem for alt nødt til at forstå dens kreative potentiale. Min bog repræsenterer derfor et stærkt ønske om at få kunsten og kulturen til at indtage en central placering i debatten om AI. Det er en debat, som kun lige er begyndt, og som uden tvivl vil dominere den offentlige diskurs i mange år fremover.”

Et vigtigt fokuspunkt er netop de overordnede måder, som AI vil påvirke både vores samfund og menneskelige selvforståelse på. I bogen udfolder Have centrale pointer som disse:

• Vi bør hverken bekæmpe, ignorere eller flygte fra AI – i stedet bør vi gøre alt, hvad vi kan for at forstå fænomenet, så vi som mennesker kan bevare kontrollen

• Det er menneskets opgave at definere, hvordan vi adskiller os fra AI – og ikke AI’s opgave at adskille sig fra mennesket

• Hvis vi som mennesker tillægger AI en magt, som den i praksis ikke har, vil det negativt påvirke vores selvforståelse og interaktion med AI

”AI har i sig selv ingen ambitioner om for eksempel at vinde Nobelprisen i litteratur. Men hvis vi som mennesker føler, at den fortjener denne pris, så̊ står det naturligvis i vores magt at overrække den. Det er dog 100% op til os at vurdere, hvorvidt vi skal bevæge os ned ad dén vej,” forklarer Have.

Bogens tilblivelse

Som så mange andre blev Have ramt af det meteornedslag, som ChatGPT’s ankomst den 30. november 2022 udgjorde. Kort tid efter besluttede Have sig for at skrive en bog om krydsfeltet mellem AI og kunst og kultur, og arbejdet med bogen gik i gang med det samme.

Da udviklingen på AI-området imidlertid går exceptionelt stærkt, skulle bogen nærmest skrives i realtid – parallelt med, at ChatGPT og andre AI-tjenester løbende blev studeret og testet, så meningsfulde beskrivelser af dem kunne indgå i bogen.

Bogen er desuden blevet udarbejdet i samarbejde med AI – både i forhold til bogens indhold, forsiden og bogens illustrationer – og i bogen beskrives det, hvordan dette samarbejde er foregået.