Afsnit 1: Trine Holm Thomsen

Trine Holm Thomsen overtog posten som teaterdirektør for Aarhus Teater i 2015 efter i en årrække at have fungeret som chefdramaturg. Hun blev forlænget i 2018 for en 4-årig periode og har præsenteret et ofte modigt og overraskende repertoire på et højt kunstnerisk niveau. Trine Holm Thomsen har formået at få 40.000 børn, unge og studerende i teatret, etableret Udflugten, der spiller uden for teatret, et teaterkor der har inddraget borgerne, nyskabende teaterkoncerter og revitalisering af de gamle klassikere, bl.a. med den Reumert-vindende Erasmus Montanus. Samtidig har Aarhus Teater slået sine egne publikumsrekorder igen og igen. Hvad er opskriften på en både kunstnerisk og folkelig succes? Hvordan har det været muligt at mobilisere så mange unge? Hvor skal teatret hen i de kommende år? Og er der også en personlig regning at betale, når man er en succesfuld teaterdirektør 24/7?

 

Afsnit 2: Thure Lindhardt

Han betegnes som en af sin generations største skuespillere. Siden sin debut på Cafe Teatret i 1998 med forestillingen Shopping and Fucking har han boltret sig på teater, film og TV både herhjemme og i det store udland. Fra Hamlet på Kronborg til Sean Penn’s Into the Wild og Dan Browns filmatisering af Engle og Dæmoner på filmsiden og til TV-serier som Edderkoppen, Broen og Rejseholdet. I dette interview går Christian Have tæt på Thure Lindhardt – og især Lindhardts forhold til tro, til at tage ansvar for sig selv som kunstner og menneske og i forhold til det at portrættere og forstå ondskaben. Men Lindhardt skal også forholde sig til, hvad det betyder ikke at være på Facebook, og hvorfor han ikke er det, lige som han bliver spurgt til, hvad teater kan i forhold til film og TV, og hvor han forventer at være på vej hen i de kommende år?

 

Afsnit 3: Carsten Holst

Kulturlivet forbinder vi ofte de store events og begivenheder med kendte og højtprofilerede kunstnere og kulturledere. I dette interview sættes der imidlertid fokus på en af de mindre kendte kulturaktører, der ganske vist har sat vigtige aftryk, men som altid arbejder under radaren. I dag er han chef for Borgerservice og Biblioteker i Aarhus Kommune. Navnet er Carsten Holst, og i programmet fortæller han om sin karriere fra Kaospilot til Zentropa, om tiden som medskaber af Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje til fødselshjælper for Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad. Samtalen med Christian Have handler også om det elitære contra det folkelige, og det aftryk som kulturproduktion udenfor Hovedstaden sætter på det kunstneriske indhold. Hvor vigtige er de store fortællinger for vores identitet og fællesskab, og hvorfor har bibliotekerne en fremtid i en digitaliseret tidsalder? Hvorfor skal den nationale kulturpolitik ses også fra provinsen, og hvorfor er nedskæringer på kunsten og kulturen en farlig vej at gå?

 

Afsnit 4: Mette Bock

Kulturminister Mette Bock har siden sin tiltrædelse i efteråret 2016 stået i spidsen for 2 % nedskæringer på kulturbudgettet, hvilket har medført megen kritik fra kunsten og kulturens verden. I dette interview spørger Christian Have besøg kulturministeren, hvordan det har været at skulle stå i spidsen for nedskæringerne, hvordan fremtiden ser ud for kulturlivet, men også hvilke tiltag ministeren er særligt glad for – og om der er noget, hun ikke har nået endnu. Christian Have vil også vide, hvor nervøse vi skal være for de store techgiganter, og kulturministeren bliver bedt om sit syn på, hvilken rolle kunstnerne og den kunstneriske stemme spiller i samfundet – og ikke mindst hvorfor der er så lidt forståelse for kunsten og kulturens samfundsmæssige betydning blandt de folkevalgte på Christiansborg.

 

Afsnit 5: Kaspar Rostrup

Rostrup fortæller om teatrets betydning for vores samfundsudvikling og for det enkelte menneske. At teatret netop nu spiller en vital rolle for vores dannelse, ånd og sjæl, og han fortæller, hvordan kunsten er med til lukke døre op til rum, vi ikke kendte til i forvejen. I programmet spørger Christian Have også til Rostrups arbejde med de største skuespillere på scenen og filmlærredet – fra Ghita Nørby, Frits Helmuth til Thure Lindhardt – og til, hvordan Rostrup skabte de store filmsuccesser Dansen med Regitze, der opnåede en Oscar-nominering og Her I Nærheden. Men også tiden som teaterchef på Gladsaxe Teater, der blev en anden gylden periode i Rostrups karriere, bliver der tid til at tale om, lige som vi hører om, at Rostrup i 2017 modtog den store Årets Reumert Hæderspris for sin unikke indsats i dansk teater. Kaspar Rostrup er i øvrigt aktuel med Ibsens Et Dukkehjem på Vendsyssel Teater, der har fået meget flotte anmeldelser, og Rostrup fortæller også om, hvordan det har været at arbejde på dette Danmarks nyeste teater i Hjørring.

 

Afsnit 6: Bodil Jørgensen

Med en imponerende spændvidde i repertoire og kunstnerisk virke har Bodil Jørgensen placeret sig i danskernes bevidsthed som en del af den danske folkesjæl. Fra filmlærredet med gennembruddet i 1998 i Lars Von Triers Idioterne til TV2´s store tv-drama-succes Badehotellet har på Bodil Jørgensen gang på gang vist, at hun er i stand til at portrættere og formidle menneskets mangfoldige facetter og dybder. Tragik og humor er tæt forbundne, hvilket Bodil Jørgensen om nogen mestrer. Fra sommerrevyer til opskrifter på “knepkager” og senest en pragtpræstation i Aarhus Teaters Parasitterne får Bodil Jørgensen os altid til at grine og gyse, når vi mindst venter det. I programmet fortæller Bodil Jørgensen også om, hvorfor de menneskelige fortællinger er så vigtige netop nu, og om hvorfor det folkelige ikke er i opposition til det elitære.

 

Afsnit 7: Søren Møller

Søren Møller beskriver, hvordan det har været at starte som teaterchef og styrtdykke økonomisk til pludselig at være et førende teater, som konstant har udsolgte forestillinger. Han fortæller også om det fantastiske samarbejde med Disney, og hvordan Fredericia Teater har skabt en nyskabende, digital dimension i deres snævre produktionsmuligheder. Der bliver talt om, hvad Fredericia Teater kan gøre for at fortsætte med deres fremgang og bibeholde deres sjæl, imens billetsalget og gode anmeldelser boomer i mediebilledet.

 

Afsnit 8: Lars Sennels

Efter mange års planlægning og en byggeproces på to år, fik man skabt et helt nyt teater i det nordlige Danmark. Hvordan er det gået til til, at Vendsyssel fik et topmoderne teater i Hjørring? Hvordan fik man finansieringen og økonomien på plads, og hvad er visionerne for teatret? Hvor meget betyder den lokale forankring og borgernes opbakning? Hvad er det Vendsyssel Teater kan, siden det på kort tid er kommet på det nationale kulturlandkort og fået stor medieopmærksomhed og adskille fine anmeldelser?

 

Afsnit 9: Charlotte Munck

Skuespiller Charlotte Munck er en af landets mest alsidige kunstnere, og hun er en flittig gæst i tv-serier og på filmlærredet - nok mest kendt for rollen som Anna Pihl i TV2-serien af samme navn. Foruden utallige markante roller på teaterscenen er Charlotte Munck også sangerinde og har blandt andet optrådt på Copenhagen Jazz festival. I dette interview snakker hun med Christian Have om, hvorvidt en enkelt kunstner kan gøre en forskel, om en kunstners stræben efter det unikke, om hendes tro på sit kunstneriske virke og om kunsten virkelig er så vigtig for vores egen og samfundets udvikling. Hvorfor er det vigtigt hele tiden at bevæge sig ud af sin komfortzone som kunstner og søge nye udfordringer? Er vi ved at sælge ud af vores værdier, og hvilken rolle spiller kunstnerne i denne sammenhæng?

 

Afsnit 10: Morten Kirkskov

I 2015 blev Morten Kirkskov udnævnt til skuespilchef på Det Kgl. Teater efter en succesfuld periode som teaterchef på Aalborg Teater. Morten Kirkskov er også skuespiller, teaterinstruktør og forfatter, og i 2017 modtog han Årets Reumert som bedste instruktør for sin udgave af Lang dags rejse mod nat på Det Kgl. Teater. Kirkskov er hovedpersonen i denne udgave af KulturHave, hvori Christian Have blandt andet spørger ind til skuespillets betydning netop nu i en stadig mere digitaliseret tidsalder.

 

Afsnit 11: Pauline Asingh

Da det nye Moesgaard Museum i Aarhus åbnede i oktober 2014 skabte det overskrifter og opmærksomhed i hele landet. Over en halv million gæster det første år cementerede Moesgaard’s position som et af landets førende kulturhistoriske museer. I dette interview går Christian Have på jagt efter, hvordan Moesgaard arbejder med forskellige faggrupper for at skabe en helt ny og innovativ måde at formidle og kommunikere på, og hvordan museet udfordrer de eksisterende udstillingskoncepter. Hovedpersonen er museumsinspektør Pauline Asingh, der blandt andet bliver spurgt, hvilken rolle Moesgaard spiller i en samfundsmæssig kontekst, og om museer kan og skal være med til at skabe et nyt dannelsesbegreb.