Hvor store hjerner møder store hjerter: Topmøde i Kuppelsalen hos Danske Bank

Christian Have deltog den 12. april i topmødet Hvor store hjerner møder store hjerter, som fandt sted i Kuppelsalen hos Danske Bank på initiativ af Stephen Bruyant-Langer, manden bag The Personal Business Plan.

Topmødet markerede 50-året for ungdomsoprøret i Paris og 30-året for Berlinmurens fald, og fokus var på behovet for at bekæmpe protektionisme, populisme og polarisering.

CH_topmoede.jpg

Christians keynote tog udgangspunkt i nødvendigheden af at kombinere det emotionelle, det rationelle og det humanistiske menneskesyn og herudaf skabe et nyt dannelsesbegreb.

De øvrige keynote speakers var:

  • Bjarne Corydon, adm. direktør og chefredaktør, Børsen
  • Marlene Nørgaard, nu tidl. private banking-chef, Danske Bank
  • Carsten Hellmann, President & CEO, ALK-Abelló

Se billeder og læs et resume af topmødet her.

Børnekulturen skal styrkes i en digital virkelighed: Vi har brug for nye Clevin'er og Kjøller'e

Når vi diskuterer bæredygtighed, fokuserer vi som oftest på produkter og virksomheders evne til at gøre mere gavn end skade på verden omkring os. Men bæredygtighed handler i allerhøjeste grad også om det enkelte menneskes evne til at opretholde og videreudvikle sin livskvalitet til gavn for både sig selv og almenvellet.

Her spiller kulturen en altafgørende rolle, for det er dén, der giver os vores identitet, udfordrer vores intellekt og øger vores åbenhed og vilje til forandring. Kimen til det stimulerende kulturforbrug lægges, når vi er ganske små, og således spiller børnekulturen en exceptionelt vigtig og ofte overset rolle i samfundet.

I Danmark har vi heldigvis god grund til at være stolte af den kultur, vi tilbyder vores børn. Årti efter årti har vi præsenteret de yngste borgere iblandt os for begavede og dybt originale fortællinger om figurer som Rasmus Klump, Hr. Skæg, Bamse & Kylling, Gummi-Tarzan, Cirkeline, Kaj & Andrea og Cykelmyggen Egon – både på tryk, på tv-skærmen, på noder og på de skrå brædder.

Måske er det arven fra H.C. Andersen, der har gjort Danmark til en nation af opfindsomme historiefortællere: Ole Lund Kirkegaard, Hanne Hastrup, Povl Kjøller, Sigurd Barrett, Cecil Bødker, Bjarne Reuter, Signe Lindkvist, Sebastian Klein, Halfdan Rasmussen, Martin Strid, Jørgen Clevin og Anders Morgenthaler. For nu blot at nævne nogle få.

Den gode historie vil aldrig gå af mode. Stod det til de ældre generationer, ville den klassiske børnebog og Fjernsyn for digbestå til evig tid og således heller aldrig gå af mode. Men tiderne skifter som bekendt, og det samme gør forbrugsmønstrene.

Kigger vi netop på børnebøgerne, afslører der sig imidlertid en interessant tendens. Ifølge Danske Forlags årsstatistik blev der solgt flere fysiske børnebøger i 2016 end i nogen af de forgangne tre år. Der er i samme periode blevet udgivet et større antal fysiske romaner og noveller for børn, og den andel af forlagenes omsætning, som børne- og ungdomsbøger udgør, er tilsvarende steget.

Det er alle sammen relativt beskedne stigninger, der har fundet sted, men det, at der overhovedet er tale om stigninger, er bemærkelsesværdigt. Især i den tid, vi nu lever i, hvor dagbladene skiftes til at diskutere farerne ved. at danske børn bruger for megen tid med diverse digitale dingenoter. Ikke mindst iPad’en får hyppigt skældud.

Politiken har advaret om, at ”spil på iPad kan bremse børns udvikling”, og Kristeligt Dagblad har beskrevet, hvordan ”vi digitaliserer børn og unge i blinde”, mens Berlingske har stillet det retoriske spørgsmål: ”Hvor skræmmende er det, at Steve Jobs ikke ville lade sine egne børn bruge iPad’en?”

Samtidig lever vi i en tid, hvor også de voksne danskeres forbrug ændrer sig ganske markant. Dagbladenes læsertal falder, og kigger vi på de voksnes lyst til at læse skønlitteratur, er denne også faldende. Samtidig er anvendelsen af smartphones og tablets parallelt støt stigende.

Så hvordan hænger det stigende salg af fysiske børnebøger sammen med den øgede digitalisering?

Et bud kunne være, at forældre og bedsteforældre samlet set er bekymrede for, hvordan de kære små vil klare sig i den digitale verden. Da det er de voksne, der foretager indkøbene af børnebøgerne, synes det plausibelt, at de i stor udstrækning gør dette for at skabe en form for modgift mod digitaliseringen.

Spørgsmålet er imidlertid, hvad børnene egentlig ville vælge, hvis de selv fik valget: En fysisk bog eller et spil på iPad’en? En tur i teatret eller et par timer på YouTube?

DRs seneste undersøgelse af børns medievaner viser, at YouTube-forbruget er steget fra 17 til 31 procent blandt de 3-6-årige på bare to år. Samme aldersgruppe bruger godt halvanden time om dagen i selskab med en skærm, mens de 7-12-årige bruger over tre timer. Det giver god grund til at tro, at børnene naturligt hælder i retning af den form for kultur, der udfolder sig digitalt, snarere end den fysisk funderede.

Samlet set kunne det tyde på, at de mere traditionelle former for børnekultur, først og fremmest består, fordi de ældre generationer holder liv i dem. Før eller siden bliver den såkaldte iPad-generation imidlertid også voksen og får selv børn, og så er det måske ikke Ole Lund Kirkegaard og Rasmus Klump, de prioriterer at introducere deres børn for.

Udfordringen er klokkeklar: Hvordan sikrer vi, at de platforme, som børnene naturligt foretrækker, fyldes ud med berigende og inspirerende kvalitetsindhold? Vi kan ikke blive ved med at godtage, at børnene ser de samme intetsigende YouTube-videoer igen og igen, bare fordi vi så med godnatlæsningen giver dem en god dosis modgift i form af Cykelmyggen Egon.

Vi er nødt til at sørge for, at fremtidens børnekulturformidlere bliver bedre til at forstå det digitale univers og hvordan deres fortællinger og fantasifuldhed kan udfolde sig i de nye formater.

Der er brug for det 21. århundredes svar på skikkelser som Povl Kjøller og Jørgen Clevin. Med Sigurd Barretts Danmarkshistorie og populære Ramasjang-skikkelser som Hr. Skæg og Onkel Reje har vi heldigvis allerede set de første stærke eksempler på, hvordan kulturformidling til børn kan foregå på tværs af nye og gamle platforme.

Er der brug for inspiration i forhold til, hvordan fremtidens bæredygtige børnekultur kan tage sig ud, kan man kigge nærmere på frontløbere som Kulturprinsen og Bibiana Danmark.

Med ’mod til kreativitet’ som nøglebegreb udvikler Kulturprinsen nye, innovative kulturtilbud til børn og unge – i fællesskab med både kunstnere, kulturaktører og forskere. Samtidig afholdes der hos Bibiana workshops for børn, hvor de skaber kunst i et virtual reality-univers, og som en kombination af videnscenter og sejlende dannelsesskib er Bibiana et forbilledligt eksempel på morgendagens børnekulturinstitution.

Jo stærkere en børnekultur vi har, jo bedre kan vi sikre, at vi også i fremtiden har et bæredygtigt samfund med borgere, der tager ejerskab og engagerer sig i demokratiet.

Så lad os gøre alt, hvad vi kan for at indfri vores potentiale. Det skylder vi vores børn.

Oprindeligt bragt i Avisen Danmark den 24. april 2018.

Billeder fra H.C. Andersen Prisen 2018

Christian Have havde æren af at overrække en af de tre priser til Sebastian ved årets udgave af H.C. Andersen Prisen. Uddelingen fandt sted på Odense Teater den 3. april, og priserne gik til:

  1. Professor, dr. phil. Klaus Müller-Wille, Schweiz, for sit banebrydende studie om H.C. Andersens materielle æstetik.
  2. Ms. Tran Thi Minh Tam, Vietnam, for sit vellykkede arbejde til øget forståelse af H.C. Andersen i Vietnam.
  3. Sebastian (Knud Christensen), Danmark, for sine fortolkninger af H.C. Andersen til den danske musikscene.

Vilnius Film Festival: Interview om markedsføring af film

On March 27–29, film industry professionals from Lithuania and all of Europe will focus their attention on the international industry conference Meeting Point – Vilnius. Lectures, Coming Soon sessions, and private film screenings are just some of the events planned for the three-day conference.

This year’s conference will include a presentation on film marketing from Christian Have, one of the leading voices on arts and culture in Denmark. As the Creative Director of Have Communications, which he founded in 1983, he has worked with celebrated artists and world-renowned stars. His agency’s list of clients includes Disney, Universal (Universal Music Group), European Film Academy, 20th Century Fox and other film companies.

Christian Have’s presentation at Meeting Point – Vilnius is introduced by the Embassy of Denmark in Lithuania and the Danish Cultural Institute in Estonia, Latvia and Lithuania.

Mr. Have, you have been working in the culture and arts field since 1983. You are the author of eight books, communication futurology expert, film marketing specialist. Could you tell us about the most remarkable cinema-related projects you remember? 

– The first that comes to mind is Gabriel Axel’s Babette’s Feast from 1987. I had the honor of being part of the process from a very early stage – when the script was still being developed. The film featured a lot of completely unknown actors, so we applied a unique food theme for its launch, which was a pretty original approach. The film was shown at Cannes, and it ended up being the first Danish Oscar winner ever. I’ve had the pleasure of working with the promotion of the only other two Danish movies that have won Oscars in the Best Foreign Language  Film category – Bille August’s Pelle the Conqueror from 1988 and Susanne Bier’s In A Better World from 2010 – and both of these were of course remarkable experiences, too.

Your communication agency’s client list includes such big names as Disney, Universal, Zentropa Productions, 20th Century Fox. Could arthouse cinema with smaller promotion budgets learn anything from these companies’ productions? 

– Whether you’re Universal or an arthouse production company, the same basic rules of storytelling apply. It’s all about telling a story that excites and engages your audience – and your budget does not limit how good a story you’re able to tell. The budget only affects how far and easily you can distribute it. So, when you have fewer resources, you have to prioritize your efforts. One thing that smaller production companies can learn from the American giants, however, is how to make use of content marketing and how to really engage audiences on social media. They are generally really good at that, and there’s a lot we can be inspired by and apply in countries like Denmark and Lithuania.

Is there a big difference in how and by which means to promote high-budget and low-budget movies? If so, what measures or techniques are crucial for the promotion strategies for both types of movies? 

– Again, having a smaller budget should not affect your ability to tell a really good story. But of course, it increases the importance of truly having a great story to tell – and that you’re telling it in the best way possible. In some ways, however, there is an advantage to having a small budget, because with the promotion of high-budget movies, people tend to stick to what they always do. With low-budget movies, you are freer to do whatever you want. Also, there is a huge market for movies and filmmakers that are brave and unpredictable, and this is definitely to the advantage of low-budget movies.

Denmark in its size is like Lithuania, but the Danish film industry is much more remarkable and competitive in the global cinema market. What successful steps, in your opinion, where made in Danish culture policy to achieve such a result? 

– In Denmark, it is a public priority that the Danish film industry should produce films of the highest international quality, so the field is generally met with a lot of support and has a sizable amount of public funds to distribute. Through the Danish Film Institute, the subsidies are distributed to a wide variety of productions and projects, including fiction and non-fiction, script and talent development, marketing and partnerships, regional support and support for international co-productions – and so on. The arm’s length principle is all-important, as it helps ensure artistic freedom and harmonious collaborations between public and private partners in the film industry.

How do you see the change happening in film promotion tools? And what would be your predictions for viewer behaviour in the future? Will people stop watching films in cinemas? 

– Of course digitization, streaming and social media affect how films are marketed and experienced. But the cinema definitely still has an appeal. It’s important, however, that movie theaters understand that they must provide experiences that differ from what people can experience at home. This means, of course, picture and sound of impeccable quality, combined with great comfort and delicious snacks and drinks. But it also means that movie theaters should embrace their potential of being a social meeting place – somewhere you can meet new people, attend events and have a variety of movie-related experiences beyond the movie-watching experience itself.

Which films should our audience watch before hearing your presentation in Meeting Point – Vilnius? And what expectations do you have for this conference? 

– There are no specific requirements in terms of films that must be seen in order to understand my presentation. But among the films I will be talking about, you will find A Horrible WomanDarkland and Team Hurricane. I’m looking forward to the conference a great deal, and I’m excited to get to experience the blooming Lithuanian film industry up close.

Oprindeligt publiceret den 23. marts 2018 på Vilnius Film Festivals website.

Tre tanker om den eventyrlige fødselar

I dag fylder Odenses berømte bysbarn H.C. Andersen 213 år.

Som altid er sådan en årsdag en god anledning til at reflektere over den vidtfavnende betydning for vores kultur, som Andersen har haft og til stadighed har – herhjemme og over hele verden.

En sådan refleksion leder mig hen til særligt tre ting.

For det første må vi erkende, at det aldrig er lykkedes nogen i de sidste to århundreder at manifestere sig ved siden af – endsige over – H.C. Andersen, når det kommer til at formidle de store narrativer om det at være menneske. Især ikke på en måde, der så elegant appellerer til både børn og voksne over hele verden.

Andersen kan som verdens mest oversatte forfatter læses på over hundrede sprog. Herunder naturligvis engelsk, tysk, fransk og spansk, men også arabisk, kinesisk og endda esperanto. Det er fantastisk at hæfte sig ved, at det lige præcis er Andersen, som hele verden tyer til, når den gerne vil gøre sig klogere på de helt store tematikker i livet.

Kærlighed og had. Magt og misundelse. Hovmod og armod. Ondskab og godhed. Fantasifuldhed og snilde. Andersen har skildret dem alle, og måske er det netop denne intimiderende spændvidde, der gør, at ingen har bevæget sig op på siden af ham.

For det andet står det i en kaotisk tid som denne klart og tydeligt frem, hvorfor Andersens stedsegrønne fortællinger er så evigtgyldigt relevante.

Den fattigdom og ulighed, som skildres i Den lille pige med svovlstikkerne er virkelighed for millioner af børn, og der er ikke just mangel på selvudnævnte kejsere. Har man først stiftet bekendtskab med Kejserens nye klæder, er det svært ikke instinktivt at tænke om folkeforføriske statsledere som Donald Trump, Vladimir Putin og Kim Jong-un, at de ikke har noget tøj på.

Hvis man ønsker en poetisk perspektivering over tingenes tilstand i de Forenede Stater, kan man kaste sig over Skyggen: De gode og lærde kræfter i det amerikanske samfund er blevet tvunget til at underkaste sig de kræfter, der tidligere udgjorde USA's skyggeside, men som nu dominerer Guds eget land. Med Trump er skyggen vendt tilbage for fuld kraft. Med en hovmodig insisteren på at blive behandlet med respekt.

sebastian.jpeg

Grundet påsken fejres H.C. Andersen den 3. april på Odense Teater.

Her vil Christian Have sammen med Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel og kulturminister Mette Bock overrække H.C. Andersen Prisen til musikeren Sebastian (billedet), den schweiziske professor og dr. phil Klaus Müller-Wille og den vietnamesiske Andersen-formidler Tran Thi Minh Tam.

For det tredje er der ingen bedre hyldest til kreativiteten og fantasien end H.C. Andersen. I denne digitale tidsalder har vi hårdt brug for en påmindelse om værdien af at udfolde vores forestillingsevne og skabe noget, der kan glæde andre, inspirere dem og måske endda gøre verden til et lidt bedre, smukkere eller sjovere sted at være.

Næste gang vi er på nippet til at lægge lidt for mange kræfter i en Facebook-opdatering, et Instagram-billede eller en tredje form for selvfremstilling, der kan høste masser af ’likes’, bør vi stoppe op og spørge os selv: Kunne energien ikke bruges på en bedre måde?

H.C. Andersen var selv teknologibegejstret, men der kan næppe herske tvivl om, at han næppe ville være begejstret ved tanken om de algoritmer, der i højere og højere grad ikke blot styrer, hvad vi ser, hører og læser, men også selve udformningen af indholdet.

Så vi har mere end nogensinde brug for Andersen. Vi har brug for at lade os inspirere af ham og huske på, at det er vores egen unikke skaberkraft, der står bag alt, der virkelig er eventyrligt i denne verden. Så lad os skænke ham en varm og taknemmelig tanke – ikke blot på hans fødselsdag, men hele året igennem.

Oprindeligt bragt i Fyens Stiftstidende den 2. april 2018.