Tiden er den dyrebareste ressource af alle: Tag dig noget planlagt nedetid

Vi har digitaliseret vores kommunikation. Vores kalender. Vores arbejdsliv. Vores ferieminder. Musikken, vi lytter til, filmene, vi ser, og spillene, vi spiller. Selv samværet med hinanden kan, takket være Skype og FaceTime, foregå digitalt.

Den absolut vigtigste ressource, vi har, kan vi imidlertid ikke digitalisere: Tiden.

Hver eneste gang, der sker et teknologisk fremskridt, lægges vægten altid på, hvordan en given aktivitet nu er blevet hurtigere, nemmere og smartere. Jovist, e-mailen når hurtigere frem end det fysiske brev, og det er nemmere at følge med i, hvad der sker rundt omkring i verden ved at kigge på sin smartphone, end ved at købe og læse en gammeldags avis.

Den kollektive overbegejstring har det imidlertid med at sætte ind. Pludselig får vi hundrede gange så meget post, som vi gjorde før, og vores smartphones er blevet en besættelse, som vi konstant kaster et blik på, hvad enten vi tænker over det eller ej.

Samlet set tegner den teknologiske udvikling således et billede af, at menneskeheden igen og igen spænder ben for sig selv. Motivationen bag de teknologiske landvindinger er stort altid, at vi gerne vil have det lidt lettere. Men i praksis har vi tydeligvis en trang til at gøre alting sværere for os selv, end vi på nogen måde behøver.

Åbner der sig et tidsrum i vores evigt travle hverdag, er vores intuitive reaktion ikke at lade det stå åbent. Tværtimod. Vi fylder det blot ud med mere af det, der overvælder os. Vi øger vores tilgængelighed og vores ambitionsniveau i forhold til jobbet, familien og vennerne. Vi fortæller os selv, at fordi vi kan nå mere, så skal vi også opnå mere.

Det er særligt grelt på den professionelle front, og antropolog Dennis Nørmark udtrykte klart problematikken i et interview med Politiken den 14. april:

“For 100 år siden forudsagde store økonomer og tænkere, at vi i dag kun ville arbejde 15 timer om ugen. De mente, at den teknologiske udvikling ville gøre os mere og mere effektive, så vi gradvis kunne skrue ned for arbejdstiden og få mere tid til at nyde livet. De havde fuldstændigt ret – vi er blevet meget effektive. Men hver gang vi har haft muligheden for at gå ned i arbejdstid og få mere tid til os selv, har vi bare fyldt mere ligegyldigt arbejde ind i tilværelsen. I dag er mange af os jo til grin for vores egen tid.”

Der er ingen tvivl om, at et mere hensigtsmæssigt forbrug af vores tid ville gøre vores daglige liv lettere. Samtidig kan vi dog også trække en forbindelseslinje mellem en forbedring af vores egen sindstilstand og vores muligheder for at forbedre det globale samfund, vi er en del af.

Lad os træde et stort skridt tilbage og kigge på verden, som den ser ud netop nu: Antidemokratiske verdensledere. Flygtningekriser. Teknologigiganternes misbrug af vores private data. Klimaforandringer. Der er ikke mangel på årsager til at bekymre sig for verdens fremtid eller kampe, vi kan påtage os for at forbedre den.

Når vi føler os pressede fra alle sider, kommer de fleste af os imidlertid til at mangle overskud til andet end blot at komme gennem hverdagen. Og så bliver det svært også at skulle kæmpe for klimaet, almenvellet og demokratiet.

Så hvis vi virkelig vil gøre en forskel, er vi nødt til først at bringe os selv i balance og kæmpe for at få den tid, vi har mistet, tilbage igen. 

Der er mange måder hvorpå, man kan hjælpe sig selv med at få livet og hverdagen mere i balance. Her foreslås blot én overordnet idé: Planlagt nedetid.

Det er pudsigt nok et udtryk fra den digitaliserede verden. Det henviser til et tidsrum, hvor eksempelvis en server skal have sin software opdateret, og hvor et website eller en anden onlinetjeneste midlertidigt ikke kan tilgås. Professionelle serviceudbydere annoncerer altid denne planlagte nedetid, så brugerne har fået en advarsel på forhånd.

Begrebet er en af de få ting, vi virkelig kan lade os inspirere af fra den ellers så tidsrøvende digitale verden, når det kommer til at genvinde vores dyrebare tid.

Vi bør, kort sagt, planlægge nedetid for os selv. Ikke kun i form af den årlige sommerferie og juledagene, og heller ikke kun i form af at tage en velfortjent fridag i ny og næ. Nej, den planlagte nedetid bør være et dagligt tilbagevendende fænomen.

Lige så vel som vi indplacerer møder på jobbet og kaffeaftaler med venner og bekendte i vores kalender, bør vi målrettet planlægge et tidsrum hver dag, som vi helliger os selv og det, der beriger os, fornyer vores energi og styrker vores lyst til livet. Måske drejer det sig blot om en halv time om dagen. Det kan være om morgenen, efter fyraften, eller når børnene er lagt i seng.

Uanset hvad bør denne planlagte nedetid respekteres i lige så høj grad, som vi respekterer alle de aftaler, vi indgår med andre mennesker.

Ligesom de digitale serviceudbydere, kan vi fint lade vores omverden vide, hvornår vi er utilgængelige. Andre mennesker har det som bekendt med at tilpasse sig den tilgængelighed, som vi selv beslutter os for at have.

Det er naturligvis op til hver enkelt, hvad nedetiden skal fyldes ud med.

Måske er det vitterligt ingenting. Bare at sidde for sig selv med tid til at tænke over tilværelsen er en luksus, som de færreste under sig selv.

Måske er det kvalitetstid med børnene eller ægtefællen, hvor man virkelig får snakket og hygget sig sammen.

Måske er det at gøre noget godt for et andet menneske, fordi man ved, at det føles godt og altid er meningsfuldt at gøre noget godt for andre.

Eller måske er det at dedikere sig selv til den idé eller det projekt, som man i årevis har omtalt for enden af sætningen ”hvis bare jeg havde tid til…”.

Hvad man end beslutter sig for, bør fokus være at tilbageerobre den tabte tid, som mennesket utvivlsomt har brug for, men som digitaliseringen har fået os til at bruge på alt muligt overflødigt.

Hvis det lykkes at etablere en kollektiv bevidsthed om nødvendigheden af at genvinde tiden, både lokalt, nationalt og internationalt, har det potentiale til at blive en transformativ bevægelse, der kan åbne op for positive forandringer – over hele kloden.

Oprindeligt bragt i Avisen Danmark den 6. maj 2018.

Tre ting, der inspirerer mig i mit professionelle virke

Kulturturismen

OECD har meddelt, at kulturturismen er den sektor inden for turismeerhvervene, hvor væksten er allerstørst, og vi har alle muligheder for at udnytte dette store potentiale langt bedre, end vi aktuelt gør.

Der er heldigvis masser af aktører, der allerede er godt i gang, og der er rig inspira- tion at hente i f.eks. LEGO House, Vadehavsmuseet, Klitmøller, Kulturmødet på Mors, Cisternerne, Golden Days og Copenhagen Jazz Festival. 

 

Partnerskaber mellem kultur og erhverv

De nye, kreative og værdibaserede partnerskaber mellem kulturaktører og erhvervsliv finder jeg også stor inspiration i. De kan nemlig ikke blot styrke bundlinjen hos begge parter, men også selve den menneskelige udvikling.

Især inden for sundheds- og socialsektoren er potentialet stort, og når erhvervslivet udviser Corporate Cultural Responsibility resulterer det også i innovative og ofte bedre produkter, som sikrer markedets trivsel. 

 

Teknologigiganterne, der drages til ansvar

Nu, hvor teknologigiganter som Google, Apple og ikke mindst Facebook endelig drages markant til ansvar, er der fornyet håb forude, når det kommer til menneskets møde med teknologien. Giganterne har naturligvis et ansvar for, hvordan deres platforme bruges, og at de ikke stiller værktøjer til rådighed, der nemt kan bruges til antidemokratiske formål.

Lad det være starten på et nyt kapitel, hvor etik, moral og samfundsmæssig ansvarlighed ikke blot er ‘mission statements’, men i stedet noget, der implementeres gennem konkrete handlinger.

 

Oprindeligt bragt i Erhverv København, 30. april 2018.

Hvor store hjerner møder store hjerter: Topmøde i Kuppelsalen hos Danske Bank

Christian Have deltog den 12. april i topmødet Hvor store hjerner møder store hjerter, som fandt sted i Kuppelsalen hos Danske Bank på initiativ af Stephen Bruyant-Langer, manden bag The Personal Business Plan.

Topmødet markerede 50-året for ungdomsoprøret i Paris og 30-året for Berlinmurens fald, og fokus var på behovet for at bekæmpe protektionisme, populisme og polarisering.

CH_topmoede.jpg

Christians keynote tog udgangspunkt i nødvendigheden af at kombinere det emotionelle, det rationelle og det humanistiske menneskesyn og herudaf skabe et nyt dannelsesbegreb.

De øvrige keynote speakers var:

  • Bjarne Corydon, adm. direktør og chefredaktør, Børsen
  • Marlene Nørgaard, nu tidl. private banking-chef, Danske Bank
  • Carsten Hellmann, President & CEO, ALK-Abelló

Se billeder og læs et resume af topmødet her.

Børnekulturen skal styrkes i en digital virkelighed: Vi har brug for nye Clevin'er og Kjøller'e

Når vi diskuterer bæredygtighed, fokuserer vi som oftest på produkter og virksomheders evne til at gøre mere gavn end skade på verden omkring os. Men bæredygtighed handler i allerhøjeste grad også om det enkelte menneskes evne til at opretholde og videreudvikle sin livskvalitet til gavn for både sig selv og almenvellet.

Her spiller kulturen en altafgørende rolle, for det er dén, der giver os vores identitet, udfordrer vores intellekt og øger vores åbenhed og vilje til forandring. Kimen til det stimulerende kulturforbrug lægges, når vi er ganske små, og således spiller børnekulturen en exceptionelt vigtig og ofte overset rolle i samfundet.

I Danmark har vi heldigvis god grund til at være stolte af den kultur, vi tilbyder vores børn. Årti efter årti har vi præsenteret de yngste borgere iblandt os for begavede og dybt originale fortællinger om figurer som Rasmus Klump, Hr. Skæg, Bamse & Kylling, Gummi-Tarzan, Cirkeline, Kaj & Andrea og Cykelmyggen Egon – både på tryk, på tv-skærmen, på noder og på de skrå brædder.

Måske er det arven fra H.C. Andersen, der har gjort Danmark til en nation af opfindsomme historiefortællere: Ole Lund Kirkegaard, Hanne Hastrup, Povl Kjøller, Sigurd Barrett, Cecil Bødker, Bjarne Reuter, Signe Lindkvist, Sebastian Klein, Halfdan Rasmussen, Martin Strid, Jørgen Clevin og Anders Morgenthaler. For nu blot at nævne nogle få.

Den gode historie vil aldrig gå af mode. Stod det til de ældre generationer, ville den klassiske børnebog og Fjernsyn for digbestå til evig tid og således heller aldrig gå af mode. Men tiderne skifter som bekendt, og det samme gør forbrugsmønstrene.

Kigger vi netop på børnebøgerne, afslører der sig imidlertid en interessant tendens. Ifølge Danske Forlags årsstatistik blev der solgt flere fysiske børnebøger i 2016 end i nogen af de forgangne tre år. Der er i samme periode blevet udgivet et større antal fysiske romaner og noveller for børn, og den andel af forlagenes omsætning, som børne- og ungdomsbøger udgør, er tilsvarende steget.

Det er alle sammen relativt beskedne stigninger, der har fundet sted, men det, at der overhovedet er tale om stigninger, er bemærkelsesværdigt. Især i den tid, vi nu lever i, hvor dagbladene skiftes til at diskutere farerne ved. at danske børn bruger for megen tid med diverse digitale dingenoter. Ikke mindst iPad’en får hyppigt skældud.

Politiken har advaret om, at ”spil på iPad kan bremse børns udvikling”, og Kristeligt Dagblad har beskrevet, hvordan ”vi digitaliserer børn og unge i blinde”, mens Berlingske har stillet det retoriske spørgsmål: ”Hvor skræmmende er det, at Steve Jobs ikke ville lade sine egne børn bruge iPad’en?”

Samtidig lever vi i en tid, hvor også de voksne danskeres forbrug ændrer sig ganske markant. Dagbladenes læsertal falder, og kigger vi på de voksnes lyst til at læse skønlitteratur, er denne også faldende. Samtidig er anvendelsen af smartphones og tablets parallelt støt stigende.

Så hvordan hænger det stigende salg af fysiske børnebøger sammen med den øgede digitalisering?

Et bud kunne være, at forældre og bedsteforældre samlet set er bekymrede for, hvordan de kære små vil klare sig i den digitale verden. Da det er de voksne, der foretager indkøbene af børnebøgerne, synes det plausibelt, at de i stor udstrækning gør dette for at skabe en form for modgift mod digitaliseringen.

Spørgsmålet er imidlertid, hvad børnene egentlig ville vælge, hvis de selv fik valget: En fysisk bog eller et spil på iPad’en? En tur i teatret eller et par timer på YouTube?

DRs seneste undersøgelse af børns medievaner viser, at YouTube-forbruget er steget fra 17 til 31 procent blandt de 3-6-årige på bare to år. Samme aldersgruppe bruger godt halvanden time om dagen i selskab med en skærm, mens de 7-12-årige bruger over tre timer. Det giver god grund til at tro, at børnene naturligt hælder i retning af den form for kultur, der udfolder sig digitalt, snarere end den fysisk funderede.

Samlet set kunne det tyde på, at de mere traditionelle former for børnekultur, først og fremmest består, fordi de ældre generationer holder liv i dem. Før eller siden bliver den såkaldte iPad-generation imidlertid også voksen og får selv børn, og så er det måske ikke Ole Lund Kirkegaard og Rasmus Klump, de prioriterer at introducere deres børn for.

Udfordringen er klokkeklar: Hvordan sikrer vi, at de platforme, som børnene naturligt foretrækker, fyldes ud med berigende og inspirerende kvalitetsindhold? Vi kan ikke blive ved med at godtage, at børnene ser de samme intetsigende YouTube-videoer igen og igen, bare fordi vi så med godnatlæsningen giver dem en god dosis modgift i form af Cykelmyggen Egon.

Vi er nødt til at sørge for, at fremtidens børnekulturformidlere bliver bedre til at forstå det digitale univers og hvordan deres fortællinger og fantasifuldhed kan udfolde sig i de nye formater.

Der er brug for det 21. århundredes svar på skikkelser som Povl Kjøller og Jørgen Clevin. Med Sigurd Barretts Danmarkshistorie og populære Ramasjang-skikkelser som Hr. Skæg og Onkel Reje har vi heldigvis allerede set de første stærke eksempler på, hvordan kulturformidling til børn kan foregå på tværs af nye og gamle platforme.

Er der brug for inspiration i forhold til, hvordan fremtidens bæredygtige børnekultur kan tage sig ud, kan man kigge nærmere på frontløbere som Kulturprinsen og Bibiana Danmark.

Med ’mod til kreativitet’ som nøglebegreb udvikler Kulturprinsen nye, innovative kulturtilbud til børn og unge – i fællesskab med både kunstnere, kulturaktører og forskere. Samtidig afholdes der hos Bibiana workshops for børn, hvor de skaber kunst i et virtual reality-univers, og som en kombination af videnscenter og sejlende dannelsesskib er Bibiana et forbilledligt eksempel på morgendagens børnekulturinstitution.

Jo stærkere en børnekultur vi har, jo bedre kan vi sikre, at vi også i fremtiden har et bæredygtigt samfund med borgere, der tager ejerskab og engagerer sig i demokratiet.

Så lad os gøre alt, hvad vi kan for at indfri vores potentiale. Det skylder vi vores børn.

Oprindeligt bragt i Avisen Danmark den 24. april 2018.

Billeder fra H.C. Andersen Prisen 2018

Christian Have havde æren af at overrække en af de tre priser til Sebastian ved årets udgave af H.C. Andersen Prisen. Uddelingen fandt sted på Odense Teater den 3. april, og priserne gik til:

  1. Professor, dr. phil. Klaus Müller-Wille, Schweiz, for sit banebrydende studie om H.C. Andersens materielle æstetik.
  2. Ms. Tran Thi Minh Tam, Vietnam, for sit vellykkede arbejde til øget forståelse af H.C. Andersen i Vietnam.
  3. Sebastian (Knud Christensen), Danmark, for sine fortolkninger af H.C. Andersen til den danske musikscene.