Kulturens forkæmper fylder rundt

portrait_sitting.jpg

Det hele startede i musikkens verden. På Sandbjergskolen i Stenløse besluttede en gruppe skolekammerater, at det kunne være spændende at lave en popgruppe. For at blive berømte. Så de fire unge drenge – Mike, Peter, Otto og Christian – fordelte instrumenterne i mellem sig og gav sig i kast med at indfri deres ambitioner. De kaldte sig Mabel og lagde ud med at booke en koncert i skolens gymnastiksal. Derfra kom de hurtigt videre ud i den store verden, og debutalbummet Another Fine Mess! (1977) udkom således i 26 forskellige lande. Året efter fik bandet så sit helt store, folkelige gennembrud, da Mabel snuppede sejren i det danske Melodi Grand Prix med Boom Boom.

Herefter fulgte et fem år langt internationalt eventyr for bandet, som blandt andet inkluderede faste ophold i Madrid og New York. Eventyret sluttede i 1983, og trommeslager Christian Have forlod musikbranchen for i stedet at blive selvstændig kommunikationsmand.

Kulturformidlingens foregangsmand
Den første kunde i butikken var Bodil Udsen, som blev Haves mentor og skytsengel. Herefter fik han fast tilknytning hos en række teatre, herunder Gladsaxe Teater, Nørrebro Teater og Østre Gasværk, og fundamentet for det, der fortsat består som Have Kommunikation, blev lagt i disse tidlige år. Have har været en forgangsmand inden for kommunikation og markedsføring af kulturen, og hans tilgang har fra begyndelsen været, at det kunstneriske indhold – i arbejdet for et større publikum og flere midler – ikke må kompromitteres.

Det har hele karrieren igennem ligget Have på sinde at være forud for sin tid. Det er han lykkes med adskillige gange, men han har også måttet tage de tæsk, der følger med, når tingene ikke er gået, som han spåede. Allerede i 1984 demonstrerede han sit fremsyn, da han var med til at udarbejde en rapport om kultursponsorering og erhvervslivets interesse for at støtte kulturlivet – længe før, det var så naturligt for erhvervslivet og kulturen at mødes, som det i dag er blevet.

Samtidig har Have været blandt de første til effektivt at anvende prisoverrækkelser og events som deciderede kommunikationsværktøjer. Øvrige fokusområder i Haves virke tæller kulturturismen som samfundsmæssig løftestang, de digitale platformes rolle i kulturformidlingen og farerne ved den celebritykultur, der har fæstnet sit greb om hele den vestlige verden.
Senest har han med bogen Ansvar eller anarki taget hul på diskussionen om, hvem der skal betale for fremtidens kultur. Netop udviklingen af bæredygtige forretningsmodeller inden for kulturelle og kreative virksomheder er blandt Haves aktuelle fokusområder.

Den alsidige portefølje
I front for Have Kommunikation har Christian Have blandt andet arbejdet med Oscar-vinderne Babettes gæstebudPelle Erobreren ogHævnen, støttekoncerten Rock for Afrika, der indvarslede en ny tid for samarbejde mellem NGO’er og kulturlivet, Eurovision Song Contest 2001 i Parken – og ikke mindst den meget omdiskuterede fejring af 200-året for H.C. Andersen, der for Have blev et godt eksempel på, hvor meget man kan lære af de ting, der ikke går helt som de skal.

Blandt de mange store navne, Have har arbejdet sammen med – fra Michael Jackson til Susanne Bier – er der også en masse uetablerede kunstnere, aktører fra det kreative vækstlag og humanitære organisationer, der indgår i Haves portefølje.

Lige så berejst i dag som i Mabel-tiden
Have har i flere sammenhænge sagt, at han aldrig har følt, at han går på arbejde – han har viet sit liv til at sikre kunsten og kulturen de bedst mulige vilkår. I 2010 trådte han ned som direktør for sin egen virksomhed og blev i stedet kreativ direktør. Det åbnede op for, at han kunne bruge mere af sin tid på at forfatte bøger, forelæse, holde foredrag og være moderator. På at være den stemme i kulturlivet, som mange næppe havde forventet, at han ville blive, da de så ham med den hjerteklædte stortromme på maven i 1978.

Arbejdet og ikke mindst de mange foredrag og forelæsninger fører Have lige så vidt omkring i verden, som dengang han var turnerende musiker med Mabel. Han rejser dog ikke kun i embedsmedfør. Ikke mindst Egypten er en hyppig destination for Have, når han helt selv kan vælge, hvor i verden han gerne vil hen. Her udforsker han de gamle civilisationers måder at tænke og operere på, og det er blevet et område, som han dyrker med stadigt større ildhu på sine rejser.

Et meget privat menneske
Selv om han så vidt har brugt tre årtier på at arbejde med kulturpersonligheder – skuespillere, instruktører, popstjerner, billedkunstnere og forfattere – er Have aldrig selv blevet en kendis. Med undtagelse af de situationer, hvor han decideret er afsender, foretrækker han at opholde sig under radaren – både professionelt og privat. Så selv om mange kender til Christian Have, er den egentlige indercirkel forbeholdt de ganske få.

Foruden det fortsatte arbejde for Have Kommunikation og de mange rejser, dedikerer Have sig i høj grad også til sin status som morfar. Datteren Renee har nemlig selv to døtre, og børnebørnene betyder alt for Have. Derfor har han også besluttet, at 60-års fødselsdagen skal fejres sammen med de to børnebørn og Haves mange gudbørn. Der bliver dermed ingen reception eller fest. I stedet går turen til Zoologisk Have og Tivoli sammen med børnene, som repræsenterer fremtiden – den tid, som Have allerhelst vil fokusere på.

 

Fakta om Christian Have

  • Sidder i bestyrelsen for bl.a. Det Kgl. Teater, Wonderful Copenhagen, Den Danske Publicistklub, Copenhagen Jazz Festival, Dansk Talentakademi, Gerlev Idrætshøjskole og Frederiksbergske Museer (formand)
  • Medinitiativtager til Årets Reumert, scenekunstens store pris, sammen med Bikubenfonden
  • Har forfattet syv bøger, bl.a. Synlighed er eksistens (2004), Det store sceneskift (2008), Drømmen om berømmelse (2010), Kreativ vækst via nye medier (2013) og Ansvar eller anarki (2013)
  • Vinder af adskillige priser, bl.a. Teater 1-prisen (2003) for sit engagement og nytænkning af teatret i Danmark, en Sabre Award (2006) for arbejdet med fejringen af 200-året for H.C. Andersen, en Stevie Award (2007) som Best Communications Executive (vundet personligt) og en Stevie Award (2008) for Årets Reumert
  • Sidder i advisory board for bl.a. Musikhuset Aarhus, Da Danmark blev til…, DARE2mansion, Creative Business Cup og Filmby Århus, og er ambassadør for Dansk Folkehjælp og Platform4