Christian Have: HISTORIEN

Christian Have er en af kulturlivets markante stemmer. En stemme, han bruger som debattør, foredragsholder, moderator, forfatter og ikke mindst som kreativ direktør for Have Kommunikation – virksomheden han stiftede i 1983, og som over tre årtier voksede sig til at blive Skandinaviens største kommunikationsbureau på kulturområdet. Undervejs har han samarbejdet med et væld af navne – alt fra vækstlagsaktører til verdensstjerner – og udgivet en bred vifte af bøger om kultur og kommunikation.

Det hele startede i musikkens verden. Med fire skolekammerater, der dannede en popgruppe ved navn Mabel. Deres debutalbum udkom i 26 forskellige lande, og de fik deres helt store, folkelige gennembrud, da de snuppede sejren i det danske Melodi Grand Prix med Boom Boom. Herefter fulgte et fem år langt internationalt eventyr for bandet, som blandt andet inkluderede faste ophold i Madrid og New York.

Eventyret sluttede i 1983, og trommeslager Christian Have tog sine mange erfaringer fra musikbranchen med sig over i sit nye virke som selvstændig kommunikationsmand.

Den første kunde i butikken var Bodil Udsen, som blev Haves mentor og skytsengel. Herefter fik han fast tilknytning hos en række teatre, herunder Gladsaxe Teater, Nørrebro Teater og Østre Gasværk, og fundamentet for det, der fortsat består som Have Kommunikation, blev lagt i disse tidlige år. Have har været en foregangsmand inden for kommunikation og markedsføring af kulturen, og hans tilgang har fra begyndelsen været, at det kunstneriske indhold – i arbejdet for et større publikum og flere midler – ikke må kompromitteres.

Forud for sin tid
Det har hele karrieren igennem ligget Have på sinde at være forud for sin tid. Det er han lykkes med adskillige gange, men han har også måttet tage de tæsk, der følger med, når tingene ikke er gået, som han spåede. Allerede i 1984 demonstrerede han sit fremsyn, da han var med til at udarbejde en rapport om kultursponsorering og erhvervslivets interesse for at støtte kulturlivet – længe før, det var så naturligt for erhvervslivet og kulturen at mødes, som det i dag er blevet.

Samtidig har Have været blandt de første til effektivt at anvende prisoverrækkelser og events som deciderede kommunikationsværktøjer. Øvrige fokusområder i Haves virke tæller kulturturismen som samfundsmæssig løftestang, de digitale platformes rolle i kulturformidlingen og farerne ved den celebritykultur, der har fæstnet sit greb om hele den vestlige verden.

Med bøgerne Ansvar eller anarki og Den nye guldalder har han sat fokus på diskussionen om, hvem der skal betale for fremtidens kultur. Netop udviklingen af bæredygtige forretningsmodeller som kan fremtidssikre kunsten og kulturen er et af Haves primære fokusområder.

Haves budskaber og tanker omkring Corporate Cultural Responsibility – eller blot CCR – har vakt genklang i såvel Danmark som i udlandet, og han arbejder fortløbende på at sætte substantielle dagsordener på området. Det gør han ikke mindst via Kulturmødet på Mors, som han er dybt engageret i.

Den alsidige portefølje
I front for Have Kommunikation har Christian Have blandt andet arbejdet med Oscar-vinderne Babettes gæstebud, Pelle Erobreren og Hævnen, støttekoncerten Rock for Afrika, der indvarslede en ny tid for samarbejde mellem NGO’er og kulturlivet, Eurovision Song Contest 2001 i Parken – og ikke mindst den meget omdiskuterede fejring af 200-året for H.C. Andersen, der for Have blev et godt eksempel på, hvor meget man kan lære af de ting, der ikke går helt som de skal.

Blandt de mange store navne – fra Michael Jackson til Susanne Bier – er der også en masse uetablerede kunstnere, aktører fra det kreative vækstlag og humanitære organisationer, der indgår i Haves portefølje.

Christian har været nomineret til og vundet en bred vifte af priser – både personligt og for sit arbejde med Have Kommunikation. Især arbejdet med Årets Reumert har ført hæder med sig – i form af to Golden World Award-nomineringer og en Stevie Award for Best Live Event of the Year.

Det mangeårige samarbejde med Anders And & Co. og Børnehjertefonden er ligeledes blevet præmieret med Stevie Awards, og herfra har Christian også modtaget titlen som Best Communications Executive. Desuden har han vundet Teater 1-prisen for sit engagement og nytænkning af teatret i Danmark.

Stærkt berejst – og allerhelst til Egypten
Have har i flere sammenhænge sagt, at han aldrig har følt, at han går på arbejde – han har viet sit liv til at sikre kunsten og kulturen de bedst mulige vilkår. I 2010 trådte han ned som direktør for sin egen virksomhed og blev i stedet kreativ direktør.

Det åbnede op for, at han kunne bruge mere af sin tid på at forfatte bøger, forelæse, holde foredrag, være moderator samt bestyrelsesarbejde. Arbejdet og ikke mindst de mange foredrag og forelæsninger fører Have vidt omkring i verden.

Han rejser dog ikke kun i embedsmedfør. Ikke mindst Egypten er en hyppig destination for Have, når han helt selv kan vælge, hvor i verden han gerne vil hen. Her udforsker han de gamle civilisationers måder at tænke og operere på, og det er blevet et område, som han dyrker med stadigt større ildhu på sine rejser.

Befinder sig bedst under radaren
Selv om han så vidt har brugt over tre årtier på at arbejde med kulturpersonligheder – skuespillere, instruktører, popstjerner, billedkunstnere og forfattere – er Have aldrig selv blevet en kendis.

Med undtagelse af de situationer, hvor han decideret er afsender, foretrækker han at opholde sig under radaren – både professionelt og privat. Så selv om mange kender til Christian Have, er den egentlige indercirkel forbeholdt de ganske få.